donderdag, 19 september 2013 12:25

WTH speelt beter in op veranderende markt

Accuraat en scherp aanbieden vergroot kansen
WTH Vloerverwarming en -koeling is dé marktleider in vloer- en wandsystemen voor verwarmen en koelen, voor zowel nieuwbouw als renovatie. WTH bevindt zich in een onstuimige markt. Accuraat en scherp aanbieden vergroot de kansen ten opzichte van andere aanbieders – maar dit is een grote uitdaging in deze complexe wereld. De software van Sofon biedt WTH de helpende hand bij het realiseren van een sterkere marktpositie. De afgelopen jaren is de markt voor WTH enorm veranderd. Rob Heuperman, Algemeen Directeur bij WTH: “We krijgen nog steeds veel offerteaanvragen binnen – misschien nog wel meer dan voorheen – maar de scoringskans is gedaald. Klanten vragen namelijk steeds meer leveranciers om een offerte. Het is dus van belang om in één keer een goede, foutloze, uniforme offerte neer te leggen – en snel ook.”

Ondanks de teruglopende markt en een reorganisatie, besloot WTH toch te investeren in het verkoop- en offerteproces. Heuperman: “Investeren in dit soort marktomstandigheden zit in onze genen. We wilden onze organisatie niet alleen aan de markt aanpassen, maar ook de kwaliteit naar een hoger niveau brengen. Als het foutpercentage in offertes en orders omlaag gaat, levert dit direct geld op. Zo haal je je investering er wel weer uit.”

WTH was allereerst sceptisch over het concept Sofon. Jan Kreiter, Teamleider Calculatie bij WTH: “Ik was ervan overtuigd dat ons productenpallet te complex was om in een systeem als Sofon onder te brengen. Het tegendeel is echter bewezen; alle relevante kennis is nu geborgd. Qua foutpercentage, snelheid en uniformiteit in het verkoopproces zijn we enorm vooruitgegaan. O ok is de inwerktijd enorm teruggebracht. Sofon presenteert de juiste vragen met de bijbehorende uitleg en mogelijke antwoorden; het systeem leidt je eigenlijk op terwijl je een calculatie en offerte genereert.” Heuperman concludeert: “Een nieuwe medewerker is dus eigenlijk direct productief. Dat scheelt een jas! En we kunnen meer werk (zo’n 3.250 unieke offertes per jaar) aan met minder mensen, terwijl we onze klanten ook beter kunnen adviseren.”