dinsdag, 28 juli 2015 06:00

Sofon maakt complex proces LDM eenvoudiger

Softwarebedrijf Sofon uit Son is een samenwerking aangegaan met Lips Drunen Metaalbedrijf (LDM), producent van staf en billets uit koperlegeringen. De klanten van LDM bevinden zich met name in de auto- en luchtvaartindustrie, de defensie- en bouwsector, de luxe sanitairbranche en de maritieme sector. LDM levert in meer dan dertig landen wereldwijd en is een belangrijke leverancier van Bons & Evers, al sinds 2001 klant van Sofon.
Sofon wordt gebruikt voor het klant verzoek-to-order berekeningsproces van LDM, geïntegreerd met MS Dynamics AX. Volgens Manon Velde-Katgert, manager Finance, HR & ICT, betekent de samenwerking dat de bedrijfsondersteunende software van Sofon wordt geïntegreerd in de proces- en productiesystemen van LDM. ‘We willen op korte termijn een aanvullende productielijn installeren en moeten daarvoor onze configurator aanpassen. Dit was met de huidige software niet meer mogelijk. Wél met die van Sofon.’
LDM was op zoek naar een oplossing waarmee eenvoudig en snel complete en foutloze offertes, orders en contracten konden worden samengesteld. ‘Voor de implementatie van een nieuw MS Dynamics AX ERP-pakket, uitgevoerd door onze parter Pulse, was nieuwe software noodzakelijk’, aldus mevrouw Velde. ‘Omdat op holdingniveau (LDM maakt deel uit van de Bons & Evers Groep, red.) al langere tijd wordt gewerkt met Sofon, was de keuze snel gemaakt. We zijn immers zeer tevreden over de producten en service van deze leverancier. Vandaar dat het bestaande MFG/Pro ERP-systeem en de Procon-configurator worden vervangen door AX in combinatie met Sofon Proposal Organizer.’

Afwikkeling

Deze oplossing ondersteunt binnen LDM met name de behoefteanalyse, productselectie, productconfiguratie en stuklijst- en routinggeneratie. Ook draagt Sofon Proposal Organizer bij aan de correcte afwikkeling van het offerteproces. ‘De standaardsoftware van Sofon biedt ons een duidelijke toegevoegde waarde’, verklaart mevrouw Velde. ‘De integratie met het nieuwe ERP-systeem is uitstekend en wij verwachten de procesparameters naar onze machines hiermee goed te kunnen aansturen. We zijn momenteel nog druk bezig met de implementatie, maar de ervaringen met de Sofon-oplossingen zijn veelbelovend.’
De basisinrichting wordt volgens mevrouw Velde nu ingericht, waarna LDM einde van dit jaar live wil gaan met de combinatie Sofon-MS Dynamics AX. ‘We leveren maatwerk en, waar technisch mogelijk, worden producten aangepast aan wensen van de klant. Bij het maken van een offerte kunnen onze salesmedewerkers in het Sofon-pakket een uitgebreide vragenlijst invullen, waardoor de klanteisen automatisch worden vertaald naar wat wij kunnen leveren. We hebben te maken met zo’n 450 verschillende productkenmerken, dus alleen al het invoeren en koppelen van deze gegevens aan de klanteigenschappen is een flinke uitdaging voor onze modelbouwers.'
Maar mevrouw Velde is er zeker van dat zij hierin slagen. Zeker met de ondersteuning van Sofon.

www.ldmbrass.com