donderdag, 24 april 2014 12:25

Hoe goed zijn uw offertes?

Regelmatig ontvang ik offertes van bedrijven die Sofon willen helpen haar prestaties te verbeteren. Deze offertes zijn vaak een opvolging van een prima persoonlijk gesprek. Ik verwacht dan een daarop aansluitend voorstel.

Een brochure is geen offerte

Tot mijn ergernis ontvang ik echter vaak volslagen standaard offertes waarin alleen onze bedrijfsgegevens en wat prijzen zijn ingevuld. Maar een terugkoppeling van wat we besproken hebben ontbreekt. Feitelijk ontvang ik alleen een brochuretekst met prijzen. Voor mij een goede reden om niet te kopen.

Een gespreksverslag is ook geen offerte

Sommige verkopers doen iets meer hun best en nemen een gespreksverslag op in hun offerte. Maar in veel offertes lijkt het gespreksverslag verdwaald in de offerte: de relatie tussen het verslag en de rest van de offerte is onduidelijk. Wat hebben de geboden producten te maken met mijn probleem? Opnieuw een reden om niet te kopen.

In een goede offerte staat een oplossing voor mijn probleem

Als in een offerte de link wordt gelegd tussen het besprekingsverslag (met daarin de verwoording van mijn behoeften) en de geboden oplossing, dan begin ik daadwerkelijk te geloven dat de geboden oplossing bedacht is voor mij. De neiging tot een positieve beslissing begint te groeien.

In de beste offerte wordt tastbaar resultaat onderbouwd

Als een offerte bovendien nog uitlegt wat de geboden oplossing aan tastbare resultaten gaat opleveren, dan is dat een reden om te gaan kijken naar de prijs. Staat de investering in de juiste relatie tot de resultaten? Dan kan een offerte snel leiden tot een positieve beslissing.

Guided Selling vertaalt behoeften naar een oplossing met resultaat

Guided Selling maakt het mogelijk behoeften te analyseren en deze snel, eenvoudig en foutloos te vertalen naar een passende oplossing en een bijbehorende opsomming van te verwachten resultaten. Onze klanten horen regelmatig dat het sinds de invoering van Sofon prettiger zakendoen is met hen. Verkopers stellen betere vragen en hun offertes zijn compleet en begrijpelijk. Met zulke offertes kunnen ze scoren. Hoe goed zijn uw offertes?

www.mitsubishielectric.com